Siblu Villages uit Frankrijk heeft momenteel 19 vakantieparken in haar portefeuille. De parken zijn allemaal in eigendom en het businessmodel is vanuit Nederlands oogpunt beslist bijzonder te noemen. Al sinds de jaren tachtig werkt deze van origine Britse organisatie aan een gestage opmars. Het is niet uitgesloten dat ze de komende jaren ook buiten Frankrijk op overnamepad gaan. Siblu Villages uit Frankrijk heeft momenteel 19 vakantieparken in haar portefeuille. De parken zijn allemaal in eigendom en het businessmodel is vanuit Nederlands oogpunt beslist bijzonder te noemen. Al sinds de jaren tachtig werkt deze van origine Britse organisatie aan een gestage opmars. Het is niet uitgesloten dat ze de komende jaren ook buiten Frankrijk op overnamepad gaan.
In het kader van onze Vakdag ‘Het Vakantiepark van de Toekomst’ bezocht ik Les Charmettes om zelf aan den lijve te ervaren waarin Siblu Villages zich in weet te onderscheiden en sprak met directeur operations Mikael Quilfen. Sinds twee jaar is Siblu actief op de Nederlandse markt om meer toeristische vakantieboekingen te realiseren zodat het rendement wordt verhoogd alsmede de huurinkomsten van de eigenaren die op hun parken een mobile home bezitten en verhuren.
Groot showterrein met mobile homes / chalets
Wie een van de parken van Siblu Villages bezoekt, treft er altijd een uitgebreide receptie aan voor een hartelijke ontvangst waar meerdere talen worden gesproken. Opvallend is het grote showterrein met de mooiste, nieuwe en tweedehands mobile homes voor de verkoop. Het lijkt er net aan toe te gaan als bij de meeste autodealers. Verkopers strak in het pak die gasten ontvangen en verleiden de investering van hun leven te doen in een unieke vakantievilla op een van de vakantieparken van Siblu Villages. “Onze business is uniek met een omzet die voor 80% bestaat uit de verkoop- en opbrengsten van de plaatsvergoeding in mobile homes en voor 20% uit de verhuur”, zegt Quifen. “Wij verkopen jaarlijks zo’n 2.000 mobile homes waarvan 50% nieuw; de overige worden onderhands verhandeld of verkocht op een van onze showterreinen. Wij verkopen Franse en Engelse mobile homes die wij samen met de fabrikanten speciaal ontwerpen zodat ze geschikt zijn voor onze potentiele kopers.” Ze richten zich voor de verhuur op families met kinderen. De kopers komen uit de regio waarbij men bereid is zo’n twee uur te rijden. “Een toekomstige eigenaar wordt door ons geadviseerd welk type het meeste kan opbrengen bij verhuur. Dat betekent dat ze een groot gedeelte van hun investering kunnen terug verdienen. Het is de optimale vrijheid in een eigen luxe mobile home op een viersterren vakantiepark waar ze hun vakantiedroom kunnen realiseren: Vakantie vieren dicht bij huis of op een luxe vakantiepark in een mooie toeristische natuurlijke omgeving.” “Iedereen mag zelf de regie voeren op de verhuur aan vrienden, familie of bekenden maar de verhuur loopt ook via onze eigen verhuurorganisatie”, vertelt Quifen die aangeeft niet met touroperators te werken. “Er is bij ons geen vaste provisie-afdracht per verhuurd object maar iedere bezitter van een mobile home geven wij een adviesrichtprijs. Dat hangt af van type chalet, luxe, interieurpakket en de uitrusting met twee badkamers en/of meerdere slaapkamers en in welk seizoen de verhuur plaatsvindt.” Een jaarplaats op een park van Siblu kost tussen de € 1.000,- en € 7.000,- per jaar. Een minimale opbrengst bij verhuur in het hoogseizoen bedraagt zo’n € 600,- per week. “De meeste van onze eigenaren maken in het voorseizoen en slechts een of twee weken in het hoog seizoen zelf gebruik van de accommodatie. De jaarlijkse kosten voor een eigen vakantieplek worden hiermee betaalbaar voor een grote doelgroep.” Het komt ook voor dat Siblu mobile homes inruilt. “Zo hebben wij onlangs een situatie gehad waarin een echtpaar hun 3 slaapkamer mobile home heeft ingeruild voor één met slechts één slaapkamer maar wel met meer woonruimte, luxe en wellness.” Quifen ziet de aankoop van een mobile home niet als een pure investering. “Het is net zoals een auto die je voor enkele jaren gebruikt en als hij aan vervanging toe is dan komt er een nieuwe. En dat mag geld kosten. Overigens is onze grootste doelgroep kopers rond de vijftig jaar.”
De ligging en onze zwembaden maken het verschil
Siblu kiest altijd voor locaties in een toeristische omgeving en het zwembad speelt een belangrijke tol. “Bij ons is het zwembad het visitekaartje. Afhankelijk van de regio al of niet met een ruim overdekt zwembad. Natuurlijk met voldoende waterglijbanen en de nieuwste watersprayparken. Rond om het zwembad zorgen wij voor voldoende horecapunten en is er veelal een restaurant met terras dat uit kijkt op het zwembad. Met uitzondering van de restaurants en supermarkten hebben wij alles in eigen beheer.” Zo bieden ze in de schouderseizoenen altijd een horecafaciliteit.
Mascotte's Siblu in actie
Mascotte’s Siblu in actie “De ouders willen graag comfortabel op vakantie in een veilige omgeving en dat is wat wij ze bieden”, vertelt Quifen. “We hebben ook geïnvesteerd in onze eigen mascottes en kiezen voor optimale zwemveiligheid met onze gediplomeerde life guards. Wij investeren elk jaar minimaal 12 miljoen aan landscaping en het voorzieningenniveau met de nodige faciliteiten zodat alle locaties er altijd tip top uitzien. Uiteraard hebben wij de gebruikelijke sportieve en recreatieve voorzieningen die men op een vakantiepark mag verwachten.” Aan glamping doen ze niet mee en ook zul je slechts zelden stenen bungalows tegen komen. “Dat heeft allemaal te maken met de opbrengst en de mogelijkheid om doorlopend het product te vernieuwen.” Het hele jaar door werken 700 medewerkers bij Siblu wat in het hoogseizoen kan oplopen tot wel meer dan 1.700 medewerkers. Voor het entertainment programma werken ze met muzikanten en dansers uit verschillende landen uit Europa.
Meer vroegboekingen en Nederlandse gasten
“Wij zagen het afgelopen jaar meer vroegboekingen terwijl de last minute achter bleef. Dat was volgens ons een gevolg van de Wereldkampioenschappen Voetbal”, verklaart Quifen. De gasten komen uit Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Ierland, Nederland, Duitsland en Spanje. Sinds twee jaar zijn ze ook actief op de Nederlandse markt met als doel meer Nederlandse gasten naar de parken te trekken. “Dat lukt goed en het aantal Nederlandse gasten is in het tweede jaar al meer dan verdriedubbeld. Mede daarom hebben we op verschillende parken meer Nederlandse vakantiekrachten aangenomen.” Quifen verwacht niet dat zijn parken last krijgen van permanente bewoning. “Dat komt door de Franse wetgeving die heel streng toeziet op de regel dat alle parken minimaal drie maanden gesloten moeten zijn. Er is dus geen jaarrond exploitatie. Daarbij willen wij juist het vakantie gevoel uitstralen om zodoende in de mooie weken een volle bezetting te creëren met eigenaren of toeristen.” Voor het komend seizoen wil Siblu haar boekingssysteem flexibeler instellen voor het reserveren van 1 overnachting, short stay of een hele zomervakantie van enkele weken. De jaarlijkse groei van de organisatie bedraagt telkens 10%. Een streven dat zij ook voor de komende jaren willen vasthouden.
Resume
Het was voor mij een bijzondere ervaring om als gast de afgelopen zomer een dergelijke opzet van een vakantiepark te ervaren. Opvallende zaken waren de professionele verkooporganisatie en showroom van mobile homes. Een warm welkom met een receptie waarbij medewerkers meertalig kunnen assisteren. Een centraal hart op het vakantiepark waar je zelfs een beetje het CenterParcs gevoel krijgt van luxe, comfort en veiligheid met mooie zwembaden. Wie de website bezoekt, ziet dat het een commerciële organisatie is die laat zien dat er veel te beleven valt door de enorme hoeveelheid aan activiteiten. De bijzondere mix van eigenaren en vakantiegangers met een toeristisch aantrekkelijk aanbod maken dat er toch sprake is van een vakantiepark in plaats van een chaletpark.
Bron: Pretwerk