donderdag 2 april 2015

Molecaten plukt vruchten van opknapbeurt vakantieparken

Molecaten, een van de grotere exploitanten van vakantieparken in Nederland, krijgt dit jaar veel meer boekingen dan in voorgaande jaren. De aanwas is te danken aan de miljoeneninvesteringen die het familiebedrijf uit Hattem deed in modernisering van de parken, en aan het economisch herstel.

‘We hebben de afgelopen zes jaar wel €20 mln gestoken in nieuwe accommodaties, de ontwikkeling van nieuwe chalets, een betere infrastructuur, toiletvoorzieningen en de aanleg van waterparken’, zegt directeur Cees Slager. De onderneming exploiteert zestien parken waaronder Ginkelduin, Flevostrand en Kruininger Gors.

Klantgegevens

Slager is ingenomen met de boekingen. ‘We hebben dit jaar een plus van 23% in de boekingen. De mensen hebben vertrouwen in onze accommodaties en het systeem van vaste prijzen.’ Anders dan veel bedrijven in de sector heeft zijn bedrijf een eigen boekingscentrale. Bemiddelaars als Expedia, Weekendjeweg en Booking.com krijgen geen voet aan de grond. ‘Die vreten je marge op. Van de boekingen loopt 95% via ons eigen systeem. Je wilt de klantgegevens niet aan een derde partij geven.’
Na een aantal moeilijke jaren, waarin het aantal boekingen stagneerde, staan dit jaar de seinen op groen. Slager is optimistisch: ‘We zijn nu echt uit de crisisjaren. Het wordt een goed jaar. Molecaten wint marktaandeel.’

Het bedrijf realiseerde vorig jaar een omzet van €33 mln. Dat is zonder de pachtinkomsten van de winkels en de horeca op de vakantieparken. Het boekte een bedrijfsresultaat (ebitda) van €9,6 mln. Voor dit jaar rekent Slager op een hogere omzet en resultaat.

Bron en hele artikel: FD