n wat wederom een zwaar jaar voor de reismarkt belooft te worden, weet vakantiehuizenspecialist Belvilla een groei van +5% te realiseren op de vakantieboekingen van Nederlanders. Dit in tegenstelling tot de Nederlandse reismarkt die een teruggang laat zien van circa -6,2% op de zomerboekingen. In het eveneens zware reisjaar 2012 wist Belvilla een omzet te realiseren van circa €75 miljoen. De vakantiehuizenspecialist kende vorig jaar een sterke start en vooral ook een goed najaar, grotendeels door de vele wintersportboekingen. Dat is een voordeel van een vier-seizoenen-aanbieder als Belvilla.
Wel op vakantie, maar anders
Het NBTC-NIPO signaleert dat mensen steeds later boeken, korter op vakantie gaan, dichterbij blijven en ook minder uitgeven aan hun vakantie. Ze gaan dus wel, maar dan anders. “Vakantiehuizen passen in dat stramien”, aldus Hedwig Wassing, directeur van Belvilla. “Steeds meer vakantiehuizen zijn ook voor korte periodes te boeken en zijn verrassend betaalbaar. Met een eigen keuken kun je bovendien besparen op de maaltijdkosten tijdens een vakantie. Dat mensen steeds later boeken, onderschrijven wij ook. We herkennen de marktberichten dat het boekingsseizoen dit jaar enigszins verschuift van januari naar februari, maart en april, waarbij de maand april vooralsnog zelfs groeit met dubbele cijfers. Veel mensen hebben blijkbaar het eindbedrag op hun eerste loonstrook van 2013 afgewacht voor ze tot boeken overgingen. De boekingsomzet stijgt echter iets minder hard dan het aantal boekingen; een teken dat mensen toch de hand wat op de knip houden.”
Bron en hele artikel: Belvilla