Betekent de overnamegolf in de campingsector het einde van de verouderde volkscamping? Op diverse plekken in het land roeren jaargasten zich omdat ‘mijn gouden plekje moet wijken voor het grote geld’. Welke marktkansen zijn er voor de jaarplaatscampings?
Steeds meer partijen uit binnen en -buitenland zoeken op de Nederlandse markt naar recreatieterreinen. Want de markt voor luxe binnenlands toerisme groeit als kool: tot 2030 met 30 procent.
En toch: ook de kleine man moet een vakantiestek hebben
ZKA Strategy is van mening dat er ook voor ‘de kleine man’ voldoende ruimte moet zijn om te recreëren op een vaste stek. Tijd voor een sociaal plan? Hopelijk is er geen overheidsregulering nodig zoals in de sociale woningbouwsector met quota. Beter zou zijn dat ontwikkelaars en exploitanten de marktkansen van vernieuwende jaarplaatscampings benutten. Want met een jaarplaatscamping voor ‘de kleine man’ met de gezelligheid van vroeger in een nieuw jasje, is een goede boterham te verdienen. Er is een grote behoefte aan een eigen recreatiestek in een groene, aantrekkelijk vormgegeven, veilige omgeving waar je saamhorigheid ervaart onder gelijkgestemden.
In heel Nederland zijn uitstekende voorbeelden te vinden van moderne en succesvolle jaarplaatsterreinen:
Zo beschikken Molecaten en RCN bewust over grote aantallen jaarplaatsen verspreid over meerdere campings in Nederland. Ook veel andere grotere familiebedrijven spelen bewust in op jaarplaatsen en hanteren heldere voorwaarden om de kwaliteit hoog te houden. De mix van toeristische en jaargasten spreidt het risico en geeft ondernemers rust. Overigens is het jaargeld dat gasten betalen vaak (te) laag gezien de vele voorzieningen op deze bedrijven;
De Klepperstee in Ouddorp heeft een eigen visie op jaarplaatsen: modern, ecologisch, fris en verbonden met de natuur. Dit is verwoord in een stijlboek voor jaargasten. Dit trekt een nieuwe doelgroep die hier gevoelig voor is;
ParckVen bij de Oisterwijkse bossen en vennen is een kleinschalig chalet- en stacaravanpark met sterke sociale cohesie. De voorzieningen zijn beperkt: een clubhuis en kleine gym die door de gasten zelf onderhouden worden;
Siblu is een nieuwe camping-toetreder op de Nederlandse markt van strand- en watercampings en behoudt jaarplaatsen. Jaargasten (middenklasse en daaronder) kunnen hier relatief goedkoop (tot 90% korting) hun eigen vakantieaccommodatie aan het water hebben, mits ze hun accommodatie in het hoogseizoen in de verhuur beschikbaar stellen. Door dit dubbele businessmodel blijven jaarplaatsen behouden op toplocaties.
Bron en hele artikel: Pretwerk